فرود موفقیت آمیز Curiosity روی مریخ


جهان اطلاعات

جدیدترین مطالب علمی، فناوری وکاربردی جهان

امروز یک روز مهم برای صنعت فضایی است، چرا که گران ترین رهروی فضایی تاریخ با نام Curiosity روی مریخ فرود آمده است. این پیچده ترین و گران ترین ماشین رهروی فضایی به شمار می رود که تا به حال ساخته شده و از امروز ماموریت خودش را بر سطح مریخ آغاز می کند.

این ماشین با وزن ۱ تن روی سیاره قرمز می رود تا بررسی های مختلفی را در آنجا انجام بدهد. از جمله مهمترین آنها جستجو برای یافتن حیات میکروبی در سطح مریخ و بررسی شرایط زندگی روی این سیاره است.

Curiosity برای رسیدن به این هدف تا اینجا نزدیک به ۵۷۰ میلیون کیلومتر را پیموده است. این ماشین درون یک پوشش محافظتی قرار گرفته و عملیات فرود خودش را حدود ساعت ۹ امروز صبح آغاز کرد. عملیاتی که ناسا دقایقی پیش اعلام کرده با موفقیت به پایان رسیده است.


_62058588_62058587_narenji.jpg

این گران ترین ماشین رهروی ساخت بشر است و ناسا حدود ۲.۵ میلیارد دلار صرف آن کرده و دو سال گذشته را مشغول ساخت و آزمایش این ماشین بوده است.

بد نیست بدانید تا اینجا تقریبا دو سوم ماموریت های به سوی مریخ با شکست مواجه شده اند. قرار بود سرعت Curiosity از ۲۰ هزار کیلومتر در ساعت به ۱ متر در ثانیه کاهش پیدا کند تا فرودی موفقیت آمیز داشته باشد.

این ماشین دارای یک ژنراتور داخلی است که از پلوتونیوم انرژی لازم را تهیه می کند و همین سبب می شود که ماشین ناسا بتواند تا ۱۴ سال آینده روی مریخ به تحقیق و گردش بپردازد. در کنار آن میزان تجهیزات علمی و تحقیقاتی این ماشین نسبت به مدل های قبلی که روی مریخ بوده اند بیش از ۱۰ برابر شده است.

این ماشین دارای ابزارهای مختلفی برای حفاری و نمونه برداری است و در کنار آن به آزمایشگاه های شیمیایی برای بررسی ترکیبات مختلف مجهز است.


673161main_malin-4-466_narenji.jpg

به خاطر فاصله ۲۵۰ میلیون کیلومتری با زمین، هر گونه سیگنال ارتباطی بین این ماشین و زمین با ۱۳ دقیقه تاخیر منتقل می شود به همین خاطر تیم کنترل ناسا می دانست زمانی که نخستین سیگنال را دریافت می کند در واقع یا فرود با موفقیت انجام شده یا اینکه رهرو سقوط کرده و از بین رفته است. به همین خاطر آدام استیزنر سرپرست تیم فرود گفته بود:من دیشب راحت از تمام شب های چند سال گذشته خوابیده ام. چون می دانم هر کاری که باید انجام می داده ایم را انجام داده ایم و فقط باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه چیزی رخ خواهد داد.

خوشبختانه Curiosity با موفقیت به مریخ رسیده و حالا می توانیم منتظر نتایج این ماموریت بزرگ باشیم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 18 مرداد 1391برچسب:,| ساعت 2:48| توسط حسین رستمی زاده|















قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت